søndag den 21. juli 2013

Tjekkisk 5 dages

Efter en lang kørertur gennem Danmark og Tyskland landede vi tirsdag aften (2. juli) på stævnecentret i Tjekkiet, og jeg var vildt oplagt til de næste 5 dages strabadser, desværre havde jeg lidt en formodning om at der var noget sygdom på vej i kroppen i det jeg mandag aften havde følt mig noget mat i krop og hoved, men en god omgang piller og en god nats søvn ændrede på tilstanden og kørerturen gik fint.
Jeg var dog fortsat overbevist om at der var noget på vej og jeg måtte da også de fleste dage døje lidt med et tidligt stadie af en forkølelse som løbende blev værre i løbet af ugen og i skrivende stund fortsat plager mig en hel del, og har medført at jeg i ugen efter Tjekkiet ikke sad et eneste minut på en cykel og først i fredags (19. juli) har lavet noget aktivt.

1. etape – mellem
Der blev givet den god gas fra starten og har selv en følelse af at have et godt flyd og gennemføre også størstedelen af banen på rigtig fornuftig vis, laver dog en del fejl, hvor jeg kortvarigt kommer ud af en forkert sti for efterfølgende at måtte vende om. I Tjekkiet er det tilladt at løfte cyklen og løbe gennem terrænet, en taktik jeg ikke rigtig fik brugt, men som flere steder havde været fordelagtig, men dertil er min erfaring for mangelfuld. Laver en stor fejl midt på banen hvor jeg kommer ind af en sti tidligere end planlagt og derved scorer mig selv adskillige unødvendige højdemeter, og et stort tidstab.
Løbet var dog en rigtig fed oplevelse og terrænnet gav også lidt udfordringer på den gode måde, men der var ikke andet for end at træde til i pedalerne og arbejde for sagen - fedt.
Der var dog ikke meget mellemdistance over banen som i sin udformning mere mindede om en langdistance.
En anden lækker detalje var beliggenheden vi boede i lejligheder lige midt på stævnecentret, hvilket også fungerede som mål på alle 5 etaper, hvilket betød at den logistiske udfordring med transport til og fra stævnepladsen ikke eksisterede, man steg blot på cyklen og kørte til start og varmede op, og når man kom i mål, var man hjemme og kunne foretage sig ”næsten” hvad man ville.

2. etape – sprint
Fedt løb med masser af poster, men lidt atypisk da den var 100 % skov sprint, desværre var banen meget oplagt hvilket betød at udfordringerne var meget minimale, så det handlede primært om kører stærkt.
Personligt kørte jeg et rigtig fint løb, men jeg laver en fatal fejl, ved at kører udenom til post 1, hvilket koster en del minutter, men på resten af banen føler jeg virkelig at være på forkant med orienteringen, og laver kun nogle få meget små fejl.
Desværre kørte mange andre også rigtig god, og jeg blev derfor sat et par placeringer tilbage i det samlede klassement.

3. etape – mellem
Vi vidste det ville blive hårdt fordi det område vi skulle kører i var gennemskåret af flere meget dybe slugter, og højdemeter angivelsen antydede at vi skulle en del op.
Men det var langt værre end jeg havde forventet, og allerede til post 5 var der to oplagte muligheder hvor, begge med en del stigning, hvilket fortsatte frem til post 6. Herefter blev stigningerne mere humane og vi sluttede løbet med en mere o-teknisk udfordrende del af skoven.
Igen var jeg ikke god nok til at læse fordelene og ulemperne ved at løbe gennem terrænet, holdt mig til stierne i bedste dansker stil.
Løbet var dog en god udfordring og en styrkeprøve på cyklen, desværre må jeg erkende at trods god træning siden januar, her jeg stadig lang vej for at følge med de bedste, men der må blot knokles på, så skal det nok komme.

4. etape – lang
Min statistik har tidligere ikke været for god på lang i det jeg ofte gik helt kold på slutningen – dette har dog heldigvis har ændret sig over det sidste års tid, men langdistance er min fortsat ikke min foretrukne disciplin. Det være sagt så glædede jeg mig til at prøve kræfter med et nyt terræn på en lang bane, og det skulle også vise sig at blive rigtig sjovt.
De først par poster på banen var rimelig tekniske da vi starter ud i stirigt terræn, og samtidig skulle tage højde for de store højdeforskelle på skrænten. Efterfølgende varierede banen meget mellem små korte tekniske stræk og lange mere simple stræk, og det var en langdistance i bedste stil hvor rytteren blev udfordret på styrke og udholdenhed, og ikke mindst o-teknik.
Jeg følte selv da jeg kom i mål at jeg havde kørt et godt veldisponeret løb, men jeg havde tydeligvis ikke løbet hurtigt nok for igen tabte jeg meget tid, men jeg havde gjort hvad jeg kunne og kan ikke være andet end tilfreds.

5. etape – mellem m. semi free order
Det var en helt ny made at køre MTBO på, for mit vedkommende I hvert fald, vores bane var på 6 poster som skulle tages I en på kortet angivet rækkefølge, derudover var der et større antal poster som skulle tages men det var op til rytteren selv at vurdere hvilken rækkefølge der var mest fordelagtig.
Det var vildt sjovt og intenst på en helt anden måde, jeg kørte mit nok bedste løb i ugen på 5. etape, alt gik bare op i en højere enhed og kun en lille fejl midt på banen koster ca. 30 sekunder. Dagens resultat betød også at jeg hentede ind på de nærmeste konkurrenter bare ikke nok, til gengæld lagde jeg afstand til forfølgerne og sikrede dermed min 26. plads i det samlede klassement.


Det var lidt sørgeligt at dette 5 løb og markerede afslutningen på en helt fantastisk uge med masser af MTBO, og nye erfaringer, den lange tur hjem gik uden problemer og en velfortjent fridag om mandagen blev brugt på hovedsageligt at sove ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar