tirsdag den 27. august 2013

VM sprint

Specielle regler i Estland – det er tilladt at kører over alt undtagen i det olivengrønne og violet-skraverede.

Vi var allerede på forhånd opmærksomme på at dagens sprint skulle blive en særdeles teknisk udfordring, med en variation af både by og skov. Ruten på 6,1 km med 22 poster, havde en optimal rute på 8 km, det taget i betragtning af en vindertid på 21 min, betød at der skulle køres godt til.

Opvarmningsmulighederne var superfine idet vi havde et stadion at køre rundt på, og vejret var helt perfekt, lige over 20 grader vindstille og kun få skyer – alt var oplagt til en fed oplevelse.

Jeg startede godt ud med på vej til post 1 at ændre mit vejvalg til nord om posten for derved at køre mest muligt på asfalt, og få et ganske simpelt indløb til posten, desværre var de stier på kortet (slåede græsstier i 
et område med græs i 70cm højde ikke nær så tydelige som man kunne havet håbet) så jeg fløj pænt forbi post den rigtige sti og nåede på vejen at besøge 2 andre poster som jeg ikke skulle have, så efter små 2 min tidstab, gik det videre mod post 2, hvor jeg igen taber lidt tid, dog kun omkring 30 sek., denne tindens gentog jeg ved post 4, 6, 7og 9, hvor efter jeg tog mig lidt mere sammen. Desværre havde jeg 2 styrt på vej til post 9 grundet nogle store render/ujævnheder i terrænet, hvilket forårsagede at min kortplade blev slået løs, hvilket irriterede mig på resten af turen, da den i tide og utide vipper enten frem eller tilbage. Desuden blev min bagerste bremseskive slået skæv (hvilket jeg først erkendte i mål).


Men går man bort fra disse små problemer havde jeg et rigtig godt flow på 2. del af løbet, som også var lidt simplere, men jeg mener jeg tog de rigtige vejvalg, og følte jeg var på forkant med orienteringen resten af vejen mod mål.

Min knap så blændende tid på 27.52, rakte i første omgang til en plads som nr. 69 ud af 91 startende, men efter kontrollanterne kom tilbage fra terrænet, blev yderligere 21 mand disket, grundet passage af forbudt område mellem post 14 og 15, et område der var pænt afmærket på kortet og som vi i forvejen var blevet advaret om. Hvorvidt det så er smart at lave sådan et stræk er en anden sag, men de protester der er blevet lagt efterfølgende er blevet afvist, dette medførte at jeg senere på eftermiddagen steg 15 placeringer til nr. 54.

Resultater og GPS-track for Eliten kan ses på hjemmesiden, mit eget track er vist på kortet oven for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar