tirsdag den 11. juni 2013

MTBO og mere MTBO


De sidste 2 uger har været fyldt med præcis det hele denne sæson kommer til at handle om, idet der i uge 22 var Trimtex cup i Nordsjælland, og i 23 blev afholdt svenske mesterskaber i Borlänge, 150 km NV for Stockholm.

Kroppen var godt slidt i dagene efter Rold24, så træningen blev sat på standby for lige at komme til kræfter igen. Det betød til gængæld at jeg kunne bruge nogle eftermiddage på at få tegnet det sidste område i Nørreskoven, og det hjalp gevaldigt på sindet at få den opgave færdiggjort.

Fredag drog hele familien, min lillebror, hans kone og 1½ år gamle datter, min mor og jeg selv, så mod Sjælland for at kører sprint i Frederikssund fredag aften, samt mellem (lørdag) og Lang (søndag) i Ravnsholt og Store dyrehave/Tokkekøb hegn.

Fredagens terræn var noget anderledes en det vi oftest oplever til sprinter i det den udelukkende foregik i skov. Dette gjorde dog ikke løbet mindre sjovt, men det var bestemt hårdt da skoven var meget kupperet, hvilket banelæggeren havde udnyttet en hel del. Jeg følte fra start at kroppen ikke rigtig ville noget, og bare var træt, men vi skulle jo køre en relativ kort konkurrence så det var bare at trykke på. Laver fra start af et rigtigt dårligt vejvalg, da jeg kommer ned ad en forkert sti, men tabet er relativt lille, derfra går det fint frem mod kortskiftet, hvor jeg igen mister 30 sek. ved at køre ud af en forker stigren, men det summerer fejlene og jeg kan kører i mål i dagens 3. bedste tid, 2 min efter Bergmann.

Mellem distancen i Ravnsholt var en helt igennem fatal oplevelse, trods en meget spændende og vel planlagt bane, var der fra start lagt op til katastrofe da jeg bommer en del fra starten og allerede halvvejs på ruten begynder mærke nogle ryk i fordækket under svingene, og registrere midt på langstrækket at forhjulet har mistet al luften, og dermed slutter mit løb, da jeg ikke har medbragt hverken slange eller pumpe, så en længere løbetur med cyklen kunne jeg melde mig som udgået i mål. Det var dog den rigtige dag det skete i det denne afdeling ikke var en del af cuppen og derfor ikke var af større betydning.

Langdstance i Tokkekøb hegn og Store dyrehave, er altid en god oplevelse trods de mange fremtrædende rødder, er det 2 skove med et meget varieret stinet og masser af udfordringer, Men viljen ville at min start igen blev en katastrofe, de jeg bommer 2 og 3, og i stedet for at kører til post 5, fortsætter direkte mod post 6 og 7, og først oppe ved post 8, opdager at jeg mangler post 5, ØV/P../L…/F…, katastrofe, den slags koster bare  tid, men der skal bare køres på og vej mod post 5 kan jeg blot se til mens Bergmann klipper posten 100 meter foran mig, og har dermed hentet mig med 12 min. Resten af banen går dog rigtig godt, uden nogen videre fejl og der var rigeligt med energi, men den tabte tid i starten er bare for meget og jeg ender langt nede på listen, og mister dermed 3. pladsen i Trimtex cuppen til Michael, men der er fortsat afdelinger tilbage, så meget kan ske endnu. Det var dog en herlig afprøvning af formen der, viser at udholdenheden er i orden, nu mangler der bare lidt skarphed på orienteringen, og noget mere fart i benene.

Så skulle der ikke gå mere end nogle få dage før vi var på den igen, denne gang med landsholdet. Turen gik til det Borlänge hvor de svenske mesterskaber skulle afvikles. Det var en lang kørertur på 1100 km fra det nordjyske, så en overnatning et stykke oppe i Sverige skar kørerturen op i 2 dele, og vi kunne komme til stævnepladsen fredag middag i god tid og lettere udhvilet til model-event og fredagens sprint konkurrence.

Sprinten gik ikke blændende idet en masse mindre og en enkelt meget stor fejl sidst på banen, kostede alt for meget tid og jeg endte tidsmæssigt som den alle sidste i feltet. Det skal dog ikke betyde at det ikke var sjovt, og også lærerigt.

Lørdagen bød som weekenderne nu efterhånden har udviklet sig til, på mellemdistance, og trods en bane der ikke lignede en traditionel mellemdistance bane var det et lækkert terræn med gode vejvalgsmuligheder. Tager et meget uhensigtsmæssigt vejvalg til post 2 der udover at koste meget tid også giver en del ekstra højdemeter, men det er også hvad det mere eller mindre bliver til af fejl, og jeg er ganske tilfreds med min præstation.

Langdistancen om søndagen var knap så lang som vi er vant til, hvilket også kunne ses på tiderne som ikke helt levede op til de estimerede tider, Jeg kører lidt defensivt i starten og mod post 5 tager jeg som mange andre et meget forkert vejvalg og kan allerede mod post 7 se mig overhalet af Rasmus Søgaard, men trods lidt forskellige vejvalg kan jeg i lang tid se ham ikke ret langt foran. Jeg kører et godt løb med kun nogle få fejl primært i for af mindre gode vejvalg, men kommer i mål kun 9 min efter Bjarke Refslund hvilket jeg er ganske tilfreds med. Igen var løbet en god bekræftelse i at træningen har virket, da udholdenheden er helt i orden, så mangler vi blot noget fart, så nu skal der trænes intervaller i tiden op mod VM, som køres i slutningen af august. Hvorvidt jeg bliver udtaget er fortsat uvist, størstedelen af holdet er sat, men vi er et par stykker der lige skal havde den endelige besked som kommer efter Tjekkisk 5 dages i 1. uge i juli, så den skal bare have max gas i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar